Welk eten je beter niet kan combineren

Niet elk eten combineren valt lekker. Heb jij ook wel eens zo’n proefje gedaan tijdens de scheikunde les waarbij je verschillende goedjes bij elkaar moest gieten. Het kon zorgen voor de vreemdste reacties zoals het borrelen en ‘overkoken’ van je reageerbuis.

Onze buiken zijn ook van die chemische fabriekjes waar wij van alles in gooien, dwars door elkaar heen, en waarbij we verwachten dat onze darmen er wel ‘chocola’ van maken. Soms is dat wat veel gevraagd van je darmen.

Heb jij wel eens het gevoel dat bepaalde combinaties niet lekker vallen. Klachten als gevolg van eten combineren wat niet bij elkaar past hebben vaak te maken met gasvorming. Heb je altijd na een bepaald soort maaltijd last van winderigheid, een opgeblazen gevoel, het gevoel dat je broek te strak zit terwijl dat niet zo was toen je hem ’s ochtends aantrok. Zelf heb ik dat vaak na een barbecue. Ik dacht in het verleden dat dit lag aan vlees wat misschien niet goed gegaard was, maar inmiddels weet ik dat het hem voornamelijk zit in de combinatie van al die verschillende nutriënten groepen gecombineerd met fruit.

Of misschien merk jij dat je na een bepaalde maaltijd een ‘inkak-momentje’ hebt. Alsof je hersens in de mist hangen (brain fog).

Voor jou (maar eigenlijk voor iedereen) is het dan extra belangrijk om te letten op welke combinaties je eet.

Wanneer we onze maaltijden te complex maken, en voedsel combineren dat niet goed samen kan verteren, dan krijgen we allerlei darmklachten. Als we een tijd lang zo blijven eten kan dat leiden tot een slechte gezondheid. Het leid tot gasvorming, opgeblazen gevoel, buikpijn, obstipatie en brain fog. Allerlei dingen die we niet willen. Nog los van het feit dat je voedsel dan ook minder wordt opgenomen en de kwaliteit van je belangrijke darmbacteriën achteruit gaat.

Eten combineren: de regel

Laten we het simpel houden vandaag. De hoofdregel die iedereen zou moeten onthouden is; combineer geen fruit met koolhydraten (zetmeel).

We doen het zo vaak. Bananen in ons ontbijt, bosbessen door onze gezonde muffins maar het is niet de goede manier. Fruit verteerd het snelst. Maar wat gebeurt er als je het combineert met zetmeel zoals havermout, brood, (zoete) aardappel of bijvoorbeeld bonen? Zetmeel heeft een langere verteringstijd nodig in de maag. Het fruit kan nergens heen, en moet dus wachten tot het zetmeel ook ver genoeg verteerd is door je enzymen om door te mogen naar je dunne darm. Het fruit gaat in de tussentijd fermenteren (rotten) en gisten, en dus ook gassen produceren, dit zorgt voor een opgeblazen gevoel, winderigheid en een verminderde opname van voedingsstoffen in de darm. En dat is toch jammer als je denkt goed bezig te zijn met die sinaasappel na je boterham.

Meloenen regel

Meloen heeft zijn eigen regel. Dit moet je echt apart eten. Het fermenteert sneller dan welke andere fruitsoort dan ook. Dus onthoudt: eat it alone or leave it alone.

Wat als je toch een foute combinatie eet?

Wat nu als je toch een verkeerde combinatie hebt gegeten? Moet je dan de komende 6 uur last hebben van winderigheid of je niet kunnen concentreren door een brain fog?

Er zijn een aantal middeltjes die je kunnen helpen het probleem te verhelpen.

  • Als je van te voren al weet dat er niets aan te doen is en dat je verkeerde combinaties voorgeschoteld krijgt. Neem dan een goed enzym supplement in. Neem het niet continu in zodat je dan wel verkeerde combinatie kunt eten. Want het is een noodoplossing. Maar het kan zeker helpen om de klachten te verminderen.
  • Misschien heb je al een opgeblazen gevoel en ben je al winderig na de maaltijd. Veel mensen hebben appelazijn in huis. 1 theelepel op een half glas water zal je lichaam helpen om te de pH waarde terug te brengen naar de normaal waarde. Daarnaast stimuleert het de aanmaak van maagzuur, wat belangrijk is voor een goede vertering en opname van alle voedingsstoffen.
  • Gemberthee of een mok bottenbouillon voor of na een maaltijd kan ook helpen om minder klachten te hebben.

Wanneer moet ik fruit eten?

Als je flinke klachten hebt kan je uittesten of het werkt om fruit helemaal los te eten van ander eten. Bijvoorbeeld een half uurtje voor dat je echt gaat eten. Eventueel kan je het combineren met groene groenten in een smoothie. Heb je klachten, probeer het eens een aantal weken en kijk wat het voor je doet.

En nu jij, bij welke combinatie van voedingsmiddelen voel jij je goed en welke zorgen voor klachten?

Wil je weten hoe het gesteld is met jou darmen? Je kunt een laboratorium dit uit laten zoeken via mijn praktijk. Neem gerust vrijblijvend contact op.

Speciaal voor jou geselecteerd:

Overgang en darmklachten: oorzaken en tips!

10 januari 2024
De overgang is een natuurlijke fase in het leven van elke vrouw, welke gepaard gaat met tal van veranderingen in het lichaam. Terwijl velen bekend zijn met symptomen zoals opvliegers en stemmingswisselingen, kunnen ook darmklachten een vervelende bijkomstigheid zijn. In deze blog vertellen we je meer over de overgang en darmklachten, wat de oorzaken zijn en geven we tips om darmklachten te verlichten tijdens de overgang!

Last van maagzuur? Lees hier alles over maagzuur!

8 december 2023
Last van maagzuur? Veel mensen grijpen naar maagzuurremmers, om snel van de ongemakken af te komen. Maar wist je al dat maagzuur niet altijd betekent dat je te veel maagzuur hebt? Het kan ook duiden op een tekort… Voordat je naar maagzuurremmers grijpt, is het verstandig om te overwegen of jouw symptomen verband houden met een tekort aan maagzuur. Lees hier waarom je niet altijd direct naar een maagzuurremmer moet te grijpen, als je last hebt van brandend maagzuur.

Overactieve darmen, wat houdt het in? Lees het hier!

27 november 2023
Heb je last van ongemakkelijke darmklachten, zoals: frequente diarree, buikkrampen en een opgeblazen gevoel? Deze symptomen kunnen wijzen op overactieve darmen. Er zijn verschillende behandelingsopties beschikbaar om de symptomen te beheersen en de kwaliteit van leven van patiënten te verbeteren.

Onze bewezen werkwijze

Afspraak

In een vrijblijvende telefonische afspraak wordt besproken welke onderzoeken nodig zijn in jouw situatie. Wanneer je de onderzoeken gaat doen zorgen wij dat je alle uitleg en materialen in huis krijgt.

Digitaal verslag

Een digitaal verslag van alle gemeten waarden met een uitleg in normaal Nederlands, zodat je zelf ook snapt wat er aan de hand is. Plus een globaal plan van aanpak.

1e consult

Start van de behandeling met een op maat gemaakte aanpak hoe jij je buikklachten voor de lange termijn kunt aanpakken. Je krijgt hiervoor een persoonlijk behandelplan digitaal na het consult.

Vervolgconsulten

Vervolgconsulten om de voortgang te bewaken en bij te schaven waar nodig, zodat je een optimaal resultaat behaalt voor een continue blije buik.

Laten we kennismaken!
Je zit nergens aan vast

Wetenschappelijk onderzoek is de basis van de behandelingen van Darmklinuque. We bekijken als team naar het gehele plaatje en pak vervolgens de oorzaak aan, in plaats van enkel de symptomen behandelen.

DarmKlinique

Heb je last van buikklachten?
Bijvoorbeeld een opgeblazen buik,
buikpijn of diarree?

Download het gratis e-book:
‘Hoe kom ik van mijn buikklachten af? 10 eyeopeners’

Probiotica kan je klachten verergeren.

Het zit niet tussen je oren!

Waarom FODMAP niet de oplossing is

en andere waardevolle eyeopeners!

E-book
Wat anderen vertellen over Darmklinique:
Sharonna

Ik ben bij Berna terecht gekomen ivm buikklachten, ontregelde hormonen en een zwangerschapswens. Ik voelde mij niet alleen gehoord, ik kreeg informatie die voor mijn lichaam zou werken. Met een concreet stappenplan heeft Berna mij geholpen met het in balans krijgen van mijn hormonen en darmen. Twee maanden later had ik een positieve zwangerschapstest.

Wilma

Ik kwam met Berna in contact vanwege continue darmproblemen. Reguliere artsen deden onderzoeken waar niets uitkwam. Berna pakte het anders aan en ging meer gedetailleerd zoeken waar de problemen vandaan kwamen. Dit resulteerde al snel in oplossingen waardoor ik na meer dan 20 jaar nu klachtenvrij ben! Top. Een aanrader.

Marijke

Berna heeft ontzettend veel kennis en een warme persoonlijkheid. Berna gaf me meer inzicht in de complexe processen die in mijn lijf plaatsvinden. Binnen enkele weken merkte ik duidelijk verschil. Wat een opluchting! Na enkele maanden voelde ik me beter dan in een jaar. En nu na meer dan 6 maanden, gemiddeld beter dan in járen.

Item toegevoegd aan winkelwagen.
0 items -  0,00