Die zak chips niet kunnen weerstaan: gebrek aan wilskracht, of leptine?

Herken je dat: je hebt je voorgenomen om gezond(er) te gaan eten. En dat gaat even goed, maar op een gegeven moment houd je het niet meer uit. Je móet die zak chips of die koek eten. Achteraf baal je. Heb je nu zo weinig wilskracht om het te laten staan? Er kunnen verschillende redenen ten grondslag liggen aan die ongelofelijke trek in vet, zoet en ongezond. Eén daarvan is je menstruatiecyclus. Sommige momenten in je cyclus kunnen de zin in eten sterk beïnvloeden. Sorry mannen, dat excuus hebben jullie niet om nog een extra stuk chocola te pakken. Maar ik heb wel een ander excuus in de aanbieding: leptine. Wel eens van gehoord? Ik leg je hier uit hoe dit broodnodige stofje kan veranderen in een draakje wat altijd honger heeft en waar, met alleen je wilskracht, niet tegen te vechten valt.

Leptine wordt uitgescheiden door vetcellen. Hoe meer vetcellen je hebt, hoe meer leptine er wordt uitgescheiden. Dit is het signaal dat je hersenen gebruiken om te bepalen hoeveel vet het heeft opgeslagen. Wanneer we iets eten, wordt een deel ervan opgeslagen in de vetcellen. Hierdoor worden de vetcellen groter, en scheiden meer leptine af. Wanneer de hersenen de verhoogde leptinespiegel meten, weet het dat je genoeg vet hebt opgeslagen en dat je niet hoeft te eten.

Dit is een prachtig mechanisme wat ervoor zorgt dat we geen trek hebben in eten als we voldoende binnen hebben en minder eten als er veel vet in onze vetcellen zit. Het zou moeten voorkomen dat we zwaarlijvig worden.

Dus: meer vet = meer leptine = we hebben genoeg energie = we hoeven niet te eten. Simpel.

Dit is hoe het zou moeten werken, maar als de hersenen resistent worden tegen leptine (de leptine niet ‘ziet’ in het bloed), dan werkt dit mechanisme niet goed meer. Als het brein de leptine niet ziet, zal het niet weten dat de vetcellen vol zijn en zal er geen signaal zijn om de hersenen te vertellen dat het moet stoppen met eten. Een dieet met veel fructose (fruitsuiker) kan leptine-resistentie veroorzaken. Dat komt doordat fructose het niveau van de triglyceriden, het slechte cholesterol, in het bloed verhoogt. Deze triglycerien blokkeren het transport van leptine uit het bloed naar de hersenen. Er zwemt dus genoeg leptine rond in je bloed, maar het kan zijn werk niet doen.

Dit is hoe leptine resistentie ons dik maakt. De hersenen denken dat het lichaam honger lijdt en laat ons meer eten en minder verbrandt.

Proberen om wilskracht uit te oefenen over het krachtige door leptine aangedreven hongersignaal is bijna onmogelijk. Daarom kunnen de meeste mensen niet simpelweg ´minder eten, meer bewegen´ en nog lang en gelukkig leven.

Om minder te kunnen eten, moeten we ons ontdoen van de leptine-resistentie, zodat ons brein al het vet dat we hebben opgeslagen ‘ziet’. Hoe doe je dat? Een paar tips:

  1. Schrap fruitsuiker of wel fructose uit je menu. Het zit verwerkt in veel kant-en-klare producten en heeft vele synoniemen zoals: glucosestroop, dextrose, karamel, lactose, monosacharide, muscovado, polysachariden, agave, sacharose, melasse, maltodextrine en disachariden. Dus: houd de etiketten in de gaten. Overigens kun je dagelijks gerust één of twee stuks fruit eten. Niet alleen omdat de hoeveelheid fruitsuiker beperkt is, maar fruit bevat ook gezonde vezels, vitamines en mineralen die goed voor je zijn.
  2. Zorg dat je genoeg eiwitten binnen krijgt. Eiwitten maken je lichaam gevoeliger voor leptine.  Ook zorgen ze voor meer verzadiging.  Je kunt ze vinden in vlees, vis, eieren, kwark, peulvruchten, noten en groenten zoals broccoli en spinazie.
  3. Eet goede verzadigde vetten zoals roomboter en kokosolie. Hiermee zorg je ook dat de leptine resistentie verminderd. En het geeft een veel langere verzadiging dan bijvoorbeeld koolhydraten. In dit artikel kan je meer lezen over het belang van vet eten.
  4. Mensen die weinig slapen hebben meer trek in eten. Je produceert dan namelijk nog een ander hormoon wat zorgt voor trek: grehline. En, je cortisol level gaat omhoog. Dit stresshormoon vraagt ook om eten om te kunnen blijven functioneren. 

Pas je deze tips toe dan wordt het veel makkelijker dan wanneer je op pure wilskracht die zak chips dicht wilt houden.

Heb jij ervaring met het in balans brengen van je leptine hormoon? Deel je ervaring hieronder.

Heb je vragen of wil je hulp bij gezond eten? Neem dan vrijblijvend contact op.

Speciaal voor jou geselecteerd:

Overgang en darmklachten: oorzaken en tips!

10 januari 2024
De overgang is een natuurlijke fase in het leven van elke vrouw, welke gepaard gaat met tal van veranderingen in het lichaam. Terwijl velen bekend zijn met symptomen zoals opvliegers en stemmingswisselingen, kunnen ook darmklachten een vervelende bijkomstigheid zijn. In deze blog vertellen we je meer over de overgang en darmklachten, wat de oorzaken zijn en geven we tips om darmklachten te verlichten tijdens de overgang!

Last van maagzuur? Lees hier alles over maagzuur!

8 december 2023
Last van maagzuur? Veel mensen grijpen naar maagzuurremmers, om snel van de ongemakken af te komen. Maar wist je al dat maagzuur niet altijd betekent dat je te veel maagzuur hebt? Het kan ook duiden op een tekort… Voordat je naar maagzuurremmers grijpt, is het verstandig om te overwegen of jouw symptomen verband houden met een tekort aan maagzuur. Lees hier waarom je niet altijd direct naar een maagzuurremmer moet te grijpen, als je last hebt van brandend maagzuur.

Overactieve darmen, wat houdt het in? Lees het hier!

27 november 2023
Heb je last van ongemakkelijke darmklachten, zoals: frequente diarree, buikkrampen en een opgeblazen gevoel? Deze symptomen kunnen wijzen op overactieve darmen. Er zijn verschillende behandelingsopties beschikbaar om de symptomen te beheersen en de kwaliteit van leven van patiënten te verbeteren.

Onze bewezen werkwijze

Afspraak

In een vrijblijvende telefonische afspraak wordt besproken welke onderzoeken nodig zijn in jouw situatie. Wanneer je de onderzoeken gaat doen zorgen wij dat je alle uitleg en materialen in huis krijgt.

Digitaal verslag

Een digitaal verslag van alle gemeten waarden met een uitleg in normaal Nederlands, zodat je zelf ook snapt wat er aan de hand is. Plus een globaal plan van aanpak.

1e consult

Start van de behandeling met een op maat gemaakte aanpak hoe jij je buikklachten voor de lange termijn kunt aanpakken. Je krijgt hiervoor een persoonlijk behandelplan digitaal na het consult.

Vervolgconsulten

Vervolgconsulten om de voortgang te bewaken en bij te schaven waar nodig, zodat je een optimaal resultaat behaalt voor een continue blije buik.

Laten we kennismaken!
Je zit nergens aan vast

Wetenschappelijk onderzoek is de basis van de behandelingen van Darmklinuque. We bekijken als team naar het gehele plaatje en pak vervolgens de oorzaak aan, in plaats van enkel de symptomen behandelen.

DarmKlinique

Heb je last van buikklachten?
Bijvoorbeeld een opgeblazen buik,
buikpijn of diarree?

Download het gratis e-book:
‘Hoe kom ik van mijn buikklachten af? 10 eyeopeners’

Probiotica kan je klachten verergeren.

Het zit niet tussen je oren!

Waarom FODMAP niet de oplossing is

en andere waardevolle eyeopeners!

E-book
Wat anderen vertellen over Darmklinique:
Sharonna

Ik ben bij Berna terecht gekomen ivm buikklachten, ontregelde hormonen en een zwangerschapswens. Ik voelde mij niet alleen gehoord, ik kreeg informatie die voor mijn lichaam zou werken. Met een concreet stappenplan heeft Berna mij geholpen met het in balans krijgen van mijn hormonen en darmen. Twee maanden later had ik een positieve zwangerschapstest.

Wilma

Ik kwam met Berna in contact vanwege continue darmproblemen. Reguliere artsen deden onderzoeken waar niets uitkwam. Berna pakte het anders aan en ging meer gedetailleerd zoeken waar de problemen vandaan kwamen. Dit resulteerde al snel in oplossingen waardoor ik na meer dan 20 jaar nu klachtenvrij ben! Top. Een aanrader.

Marijke

Berna heeft ontzettend veel kennis en een warme persoonlijkheid. Berna gaf me meer inzicht in de complexe processen die in mijn lijf plaatsvinden. Binnen enkele weken merkte ik duidelijk verschil. Wat een opluchting! Na enkele maanden voelde ik me beter dan in een jaar. En nu na meer dan 6 maanden, gemiddeld beter dan in járen.

Item toegevoegd aan winkelwagen.
0 items -  0,00